افزایش قیمت پلی استیشن 5 از جریانی مشابه در آینده خبر می دهد

به گزارش وبلاگ امین و کیوان، ممکن است سونی در گیمزکام 2022 حاضر نشده باشد اما این شرکت هنوز هم توانسته در صدر اخبار این نمایشگاه قرار بگیرد - هرچند احتمالاً ترجیح می داد که این اتفاق نمی افتاد.

افزایش قیمت پلی استیشن 5 از جریانی مشابه در آینده خبر می دهد

اعلام افزایش قیمت پلی استیشن 5 در اغلب بازار های دنیای در نوشته ای در بلاگ رسمی پلی استیشن، خبری بود که به یک باره توجه غالب اخبار را به خود اختصاص داد و حتی اعلام این خبر در بحبوحه برگزاری گیمزکام هم باعث نشد که توجه به آن کمتر گردد.

بنابراین بیایید درباره افزایش قیمت صحبت کنیم - نه فقط افزایش قیمت سونی، بلکه مسأله گسترده تر فشارهای افزایشی بر قیمت گذاری های مختلف در این صنعت که با تصمیم سونی به شدت موردتوجه قرار گرفته است. در دیدگاه مخاطبان نگرانی های زیادی در مورد افزایش قیمت پلی استیشن 5 وجود دارد که البته با شوخی های تلخی عجین شده اند که به عدم تفاوت خاص در سختی تهیه پلی استیشن 5 (به خاطر مسائل در تأمین موجودی) اشاره می نمایند. این اولین باری نیست که شاهد افزایش قیمت سخت افزارهای بازی در ماه های اخیر هستیم و بسیار بعید است که آخرین آن هم باشد.

در واقع، اندازه افزایش قیمت پلی استیشن 5 به طور قابل توجهی کم تر از افزایش 25 درصدی قیمت هدست کوئست 2 شرکت متا در ماه گذشته بوده است. به خصوص با توجه به اینکه قیمت هدست کوئست 2 قبل از آن هم گران بوده است. به نظر نمی رسد که شاهد چنین افزایش های زیادی باشیم و نرخ های ملایم تری را ببینیم، با این حال ایده کلی افزایش قیمت با توجه به شرایط فعلی عجیب نیست و ممکن است تازه آغاز شده باشد.

در حالی که ممکن است مصرف نمایندگان این کار را اساساً ناشی از طمع و زیاده خواهی شرکت ها به حساب آورند، واقعیت این است که این امر ناشی از تورم است که هزینه ها را به طور چشمگیری افزایش داده است. مطمئناً بعضی از شرکت ها در زنجیره تأمین محصول وجود دارند که از فضای ایجادشده برای افزایش حاشیه سود خود سوءاستفاده می نمایند اما معمولاً شرکت های بازی که در تقابل مستقیمی با مشتریان قرار دارند، شامل این دسته نمی شوند.

تورم هم تنها عامل این افزایش قیمت نیست. این واقعیت که ایالات متحده علی رغم فشارهای تورمی شاهد جهش قیمت نبوده، نشان می دهد که تا چه حد بازارهای آشفته و ناآرام ارز در این امر مقصر هستند. قدرتمندی دلار به طور مؤثر در برابر فشار تورمی برای مصرف نمایندگان آمریکایی تأثیر خودش را نشان می دهد، در حالی که ضعف نسبی ارزها مانند یورو و ین هزینه های اضافی را به مصرف نمایندگان در آن منطقه ها تحمیل می نماید.

بعضی از این مصرف نمایندگان که بیشترین ضررها را متحمل شده اند، در بازارهای حاشیه ای با ارزهای ضعیف کنونی مانند استرالیا و نیوزیلند هستند که سخت افزار و نرم افزار بازی تقریباً همواره گران تر از بازارهای مرکزی مانند ایالات متحده آمریکا بوده است.

در حال حاضر هیچ عامل واحدی برای مقصر دانستن افزایش هزینه ای که به مصرف نمایندگان تحمیل می گردد، وجود ندارد و تقریباً همه آن به اقتصاد کلان مربوط می گردد که بسیار بالاتر از مدیران تصمیم گیرنده در شرکت های سخت افزاری و نرم افزاری است. فشارهای تورمی در همه حوزه ها چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم با تجارت بازی ها وجود دارد و نشانه ای از فروکش کردن این فشارها در ماه های آینده هم دیده نمی گردد.

نظرات و حرف هایی که به وسیله بعضی از افراد در اینترنت گفته می گردد و گرانی قیمت و وضع عدم موجودی کنسول را در کنار هم قرار می دهند، بیشتر جنبه شوخی دارد اما یک سوی فرعی و پنهان جدی نیز درون این حرف ها نهفته است. این واقعیت که بازار سیاه همچنان می تواند قیمت بیش از حدی برای کنسول پلی استیشن 5 در نظر بگیرد، به این معنی است که افزایش قیمت سونی احتمالاً حداقل در ابتدای کار تأثیر قابل توجهی بر منحنی فروش دستگاه نخواهد داشت.

اگر سونی خوش شانس باشد، تا زمانی که بتواند موجودی کنسول را به گونه ای انجام دهد که به طور مداوم بتواند تقاضای مخاطب را پوشش می دهد، تورم تحت کنترل در خواهد آمد و کاهش قیمت ممکن خواهد بود و کنسول را به قیمت اصلی یا حتی پایین تر از آن باز می گرداند و شرایط را از شرایط فعلی که قیمت کنسول پلی استیشن 5 بیشتر از نزدیک ترین رقیبش است، تغییر دهد.

همه افزایش قیمت ها لزوماً به شکل افزایش قیمت مستقیم برای محصولات موجود نخواهد بود. بسیاری از شرکت های حوزه الکترونیک و تفریح رویکرد ظریف تری را در پیش می گیرند و قیمت محصولات موجود را ثابت نگه می دارند اما دستگاه های نو یا نسخه های بهبودیافته دستگاه های قبلی را با قیمت بالاتری عرضه می نمایند - در نتیجه ساختار کلی قیمت گذاری خود را به سطح بالاتری منتقل می نمایند بدون اینکه مجبور باشند تصمیم ناخوشایندی همانند افزایش قیمت یک محصول فعلی را انجام دهند و هواداران را عصبانی نمایند.

این گزینه برای سونی واقع بینانه نیست، زیرا بعید است که سخت افزار نو از پلی استیشن 5 را حداقل تا یک یا دو سال آینده عرضه کند. به همین ترتیب، احتمالاً برای مایکروسافت هم این تصمیم واقع بینانه ای نیست.

از سوی دیگر، ممکن است این کار برای نینتندو کاملاً منطقی باشد. آن ها مدت زیادی است که کنسول نینتندو سوییچ را منتشر نموده اند و به احتمال زیاد اکنون در حال توسعه کنسول بعدی خود یا نسخه نوی از کنسول آینده خود هستند و می توانند این افزایش قیمت را به صورت عادی در زمان عرضه کنسول بعدی خود اعمال نمایند و قیمت کنسول فعلی سوییچ را تغییر ندهند.

افزایش قیمت سخت افزار برای مصرف نمایندگانی که در بازار کنسول های نو یا دستگاه های دیگر حضور دارند، اتفاق بزرگی است اما تأثیرات مخربی نیز در این صنعت دارد. حداقل در تئوری، آن ها بخش قابل توجهی از مخاطب گسترده صنعت را کاهش می دهند، به خصوص اگر قرار باشد قیمت نرم افزارها هم افزایش پیدا کند که به نظر می رسد شواهد محکمی برای این قضیه وجود داشته باشد. این موضوع نباید به عنوان یک عنصر غافلگیر نماینده مطرح گردد، هر چند که بدون شک برای بسیاری از مصرف نمایندگان غافلگیر نماینده خواهد بود. قیمت بازی ها در معرض بسیاری از همان فشارهای تورمی است که سخت افزارها را تهدید می نماید. بعلاوه افزایش مداوم هزینه توسعه و پیچیده تر شدن بازی ها از نظر نیازهای فنی این امر را شدیدتر می نمایند.

در طرف دیگر این معادله، بیشتر نرم افزارهای بازی در واقع با قیمت بسیار پایینی در شرایط واقعی به فروش می رسند - افزایش قیمت گاه وبیگاه 10 دلاری در زمان عرضه نسل های نو کنسول حتی با تورم دهه های اخیر نیز همخوانی ندارد و حتی اگر قرار باشد نرخ تورم حساب گردد، نرخ های فعلی بسیار کمتر است. این را قبلاً در مقاله دیگری به صورت مفصل تری شرح داده ایم.

تا حدی، فشارهای فزاینده بر قیمت گذاری نرم افزار در طول آن دهه ها با افزایش پیچیدگی در ساختار قیمت گذاری به جای افزایش قیمت پوشش داده شده است؛ بازی ها در حال حاضر در طیف گسترده تری از قیمت ها به فروش می رسند، افزایش سیزن پس ها و رایج تر شدن نسخه های ویژه دیجیتال و مدل های تجاری پیچیده مانند پرداخت های درون برنامه ای بخشی از شکاف درآمدی ایجاد شده را پر می نمایند. تا حدودی، فشارهای صعودی بر قیمت گذاری نرم افزار طی دهه های اخیر به جای افزایش قیمت ها، با افزایش پیچیدگی در ساختار قیمت گذاری پوشش داده شده است. چیزی که البته هواداران علاقه مند به آن نبوده اند و این موضوع هر روز شدیدتر از گذشته می گردد.

بدون شک خشم مصرف نمایندگان از افزایش قیمت نرم افزار، حتی بیشتر از افزایش قیمت سخت افزار خواهد بود (برای مصرف نمایندگانی که در حال حاضر صاحب کنسول ها و کارت های گرافیک پیشرفته هستند، به هر حال، افزایش قیمت سخت افزار معنای کمی خواهد داشت).

این خشم در بازارهای آسیب دیده مانند استرالیا و اروپا که افزایش قیمت در آن ها از سایر نقاط دنیا پیشی گرفته است، دوچندان خواهد شد. با این حال، راهکار جایگزین ممکن است حتی ناخوشایندتر باشد زیرا ممکن است شرکت های بزرگ را به استفاده شدیدتر از سیستم های کسب وکاری دیگر و چیزهای مثل محتوای بسته های الحاقی روز اول ترغیب کند.

هیچ راهکار خوبی در اینجا وجود ندارد که همه را مسرور کند - هزینه ها به صورت طبیعی در حال افزایش هستند و تورم هم روبه رشد بوده و حتی تحت فشار بودن مخاطبان هم این موضوع را عوض نمی نماید. این پول باید از جایی تأمین گردد، این یعنی در این شرایط برترین امید ما این است که راهکاری که شرکت ها در مورد این موضوع در نظر می گیرند، لطمه کمتری را به مصرف نمایندگان وارد کند و بعلاوه این روینمودها از منظره روبه رشد صنعت در آینده محافظت نمایند.

منبع: GameIndustry.biz

منبع: دیجیکالا مگ

به "افزایش قیمت پلی استیشن 5 از جریانی مشابه در آینده خبر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت پلی استیشن 5 از جریانی مشابه در آینده خبر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید